Tuesday, June 8, 2010

dengar hujah mak pasal JODOH nieh nakkk...

"nak...bila kita jatuh cinta pada sese0rang tuh,itu tandanya adanya keistimewaan pada org tuh..apalagi org itu berada di atas jalan dakwah..Subhanallah..itu seperti anugerah yg terindah nakk..." (da mcm taj0k lagu PADI)

"tp kita kena ingat..kita di nikahkan dgn j0d0h yang Allah dah tetapkan sejak azali lg..dan xmustahil dia tu org yg kita benci sebelum nieh.."

tiba2 airmata sy menitis..s0bs0bs0b..snif snif..eg0 sy kalah dgn hujah emak..

"nak...Allah itu Maha Adil..Dia xpenah manzalimi hambaNya..sesungguhnya yg menzalimi hambaNya ialah hamba itu sendiri.."

"cuba nak...renungkan sekejap..kita kenal insan yg amat baik..sempurna agamanya..dan rajin lalu kita jatuh cinta padanya..tp justeru dia dijodohkan Allah dgn insan lain dan kita p0wn ditakdirkan berj0d0h dgn insan lain pula..tp xbererti ukhwah antara kita n dia terputus..kerana kita kan sama2 mencari redha Allah..berjuang di jalan Allah..cuma yg bezanya dia halal utk isteri dia.. n kamu halal utk suami kamu..kerana dia tetap lelaki ajnabi spt awalnya.."

emak berhenti b'cakap kejap sambil minum air..'gllleckkk' bunyi air berirama di ker0ngkong emak..

"jadi mak nak kamu paham..jatuh cinta nieh bukan perkara luar biasa..letakkan Allah sebagai batasan hati kita..apa saja yg kita cintai mestilah semata2 kerana Allah..dan apa yg kita benci p0wn semata2 kerana Allah..yg penting jgn simpan dendam.."

"hati ini wal0p0wn ada dlm dada kita,tp ia bukan milik kita..kita tak mampu mengawalnya..Allah yg b0leh pegang dan kawal hati kita nieh nak..wal0p0wn satu dunia menyakiti kita,tp kita xterasa sakitnya berlarutan kerana kita asyik dgn cinta kepada Allah semata.."

"sesiapa p0wn j0d0h kita,terimalah dgn redha..Andai apa yg kamu dapat bukanlah seperti yg kamu idamkan atau inginkan kerana kelemahan dia,ingatlah dalam diri setiap insan tlh Allah ciptakan dgn lkelebihan masing2..mungkin kamu ada kelebihan dalam merubah dia supaya hidup dia jdi lebih bermakna..dan mungkin hanya kamu yg mampu mengangkat kelebihan dia itu..alangkah beruntungnya bila kamu mengerti n paham akan setiap pemberian Allah..belajarlah utk selalu bersyukur.."

airmata sy berjuraian turun..jatuh ke bumi..xtertahan rasanya..terasa lemah lutut nak berdiri..emak memeluk tubuh sy dgn kuat dan turut sama menangis..s0bs0bs0b..snif snif..

"nak..emak dah didik anak emak nieh dari kecil untuk mencintai Allah..dan skang emak serahkan anak tersayang mak ini pada Allah juga utk Dia jaga..sem0ga kamu di pertemukan dgn insan yg sayang kamu kerana mengharapkan redha dan cinta dariNya.."

emak menutup kata2nya dgn suara yg sebak...hmmmmmmmmm...


p/s : aku c0py n paste n then aku edit bg k0rang senang paham..asalnya ayat dia ayat indon..igt senang nak translate..haha..tp tersentuh jgak la hati aku nieh..s0bs0bs0b..utk suma yg berkenaan di luar sana n utk diri aku jugak..

salam sayang
shuha shuhi

2 comments:

khalidahmacambaguss~O_o said...

sangat pening baca sebab tulisan suda di'italic' kan...ape2 pun, sangat mendalam itu maksud...

jemput2 singgah blog saye laks, k...;)

shUhashUhi said...

khalidahmacambaguss : italic..kepala jd senget ke???..huhuhu

Post a Comment

baby ucuk & me

baby ucuk & me
love each 0ther

:: my ucuk & me ::

Agak2 bila si shuhashuhi nie akan capai target berat badannya??

~~titipan CINTA sampai nanti sampai MATI~~'s Fan Box

CHUBBY GIRL'S BUFDAY