Wednesday, June 16, 2010

PENCINTA KETAM MASAK LEMAK CILI API


ku chentak sama ketam masak lemak cili api..

sbb since aku kecik mak aku da ajar makan ketam..itu xtermas0k lg makan durian..haha..dulu time xpandai nak bersila dah ngap2 makan durian tau..haha..ketam plak dulu2,besalah..mak abah aku tak0t anak p0mpuan dia yg s0rg nieh terlekat ketam..eh bukan bukan..tak0t terlekat kulit ketam..depa yg tlg perisikan..haha..pas2 dah besar sket aku makan sendiri..tp abah aku akan sediakan lesung batu kat sebelah utk kes2 gigi tumpul..haha..n n0w,ya n0w..hari nieh..aku masak sendiri ketam nieh tau..jgn buat main2..haha..selama nieh bila mak aku nak ajar ada saja alasan nak ilangkan diri..tp bila dah siap..tadaaaaaa..celapak p d0k kat meja makan..haha..
cam na aku b0leh tiba2 masak ketam nieh??

petang td aku bukak peti ais..(xbukak awal utk lunch sbb lunch xdak sapa nak mkn,adik kuar,abah keja aku??ntah..haha) tg0k2 ada ketam..smlm aku xmasak..mybe abah aku beli smlm lah kot..hmm,xpa2..aku kuarkan..then aku pikir nak masak pa..sweet s0ur kah,masak lemak cili api kah??hmm,since aku mmg penggemar katam masak cili api..aku decide lah nak masak lemak..nak masak,tp xtau bahan apa yg perlu ada..yg aku tau kunyit mesti ada..sbb slalu mak masak warna kuning ja..haha..(ter0ok3) tulah bila mak nak ajar aku lari,skang rasakan!! haha..apa susah beb,g00gle sajalah..my m0m plak tgah bkursus..s0,kena lah pandai2..haha..(lam ati d0k pikir,abah aku balik nt msti tkejut punya aku masak ketam nieh..sbb slalma nieh mak aku jek yg masak..hmm,pandai gak abah aku buat2 beli ketam time mak p kursus..nak s0h aku masak lah tuh..haha..paham3)

ok2,bila dah g00gle..aku p0wn cepat2 salin atas bil..haha..bil beli baju semalam..ngah2..(nak gtau aku beli baju baru ahh tuh..huarghh3!!) apakah ter0k sgt sampai da xda kertas agaknya..haha..pas2,aku p0wn p lah dapur..
nieh bahan2nya..

Bahan-Bahan:
ketam 1kg
serai 3 batang, dititik
daun kunyit 2 helai
garam 2 sudu teh/secukup rasa
gula 1 sudu teh/secukup rasa
asam keping 2 keping
lengkuas 3 cm, ditumbuk sedikit
santan pekat 300ml
air satu gelas
Bahan-bahan untuk dikisar:
bawang merah 10 ulas
bawang putih 4 ulas
halia 2cm
kunyit hidup 4cm
cili padi 10 biji
Cara:
Bersihkan ketam dan belah kepada 2 bahagian.Campurkan kesemua bahan-bahan (kecuali ketam) ke dalam periuk dan kacau perlahan-lahan secara berterusan sehingga mendidih. Masukkan ketam. Tutup api setelah ketam masak.
Tambahan:
Jangan masak ketam terlalu lama kerana menyebabkan isi ketam keras dan rasa manis isinya akan hilang.

pastuh daun kunyit,serai,lengkuas xdak la plak..aku p0wn keluar g k0rek2 kat depan umah nuhh..fuhhh,sgt best lah..apa saja yg nak suma ada..kalo ada pokok bawang p0wn aku b0leh p k0rek..kalo bleh dgn ketam2 p0wn aku nak tangkap sebelah umah..hahaha..
pastuh bila suma dah ada..campak2 kan saja kedalam periuk..n tgu dia masak..DONE!!!
xyah la aku cita byk2..k0rang try lah masak sendiri k..haha

p/s : aku nak rehatkan per0t aku yg tgah penuh ngn ketam(s) nieh..haha..
jadi kepada kesemua pencinta ketam..c0me,j0in tha club..bg yg xsuka ketam,suka2kanlah..sbb makan ketam itu nikmat wooo..hahaha...


tukang masak hari ini,
shuha shuhi

2 comments:

Anonymous said...

SODAPNYO!!!

shUhashUhi said...

pesonaSH...

s0daplerrrrrr!!! hehehe
licin periuk beb...

Post a Comment

baby ucuk & me

baby ucuk & me
love each 0ther

:: my ucuk & me ::

Agak2 bila si shuhashuhi nie akan capai target berat badannya??

~~titipan CINTA sampai nanti sampai MATI~~'s Fan Box

CHUBBY GIRL'S BUFDAY