Thursday, April 22, 2010

B0LEH BERCAKAP X TIME S0LAT??

H0H,B0LEH KE??
ehem3..
salam..hari nieh kita kupas sket pasal b0leh ke bcakap time s0lat..bersempena ari nieh kan ari jumaat..orang lelaki kan biasanya akan ke masjid utk tunaikan s0lat jumaat..(bg muslim)
cenggini ceritanya..

Rada suatu hari jumaat yang hening Amat naik bas ke masjid untuk menunnaikan sembahyang jumaat. Mak Amat memberikan seringgit untuk tambang bas pergi dan balik memandangkan Amat dah pon makan tengahari di rumah.adapon,perjalanan ke masjid itu 10 km jauhnya.

Amat pon membayar tambang bas 50 sen kepada konduktor yang ensem itu. lalu konduktor tu pun memulangkan baki wangnya dengan duit syiling 50 sen sekeping.Amat pon ambik duit tu simpan dalam kocek baju melayunya. sesampainya di masjid, Amat pon mengambil tempat di saf kedua memandangkan saf pertama sudah pon penuh adanya.

setelah azan berkumandang, pak imam pon mengimamkan solat Zohor berjemaah itu. Amat pon menunaikan sembahyang berjemaah itu..semasa para jemaaah rukuk termasuk Amat sekali...tiba2 duit 50 sen nya jatuh dan tergolek betul2 jatuh di bawah telapak tangan orang dihadapannya.. risau bila pikir nak jalan kaki balik rumah di panas2 terik tu..amat pon berbisik kepada orang dihadapannya...

Amat: "jangan ambik duit aku tu,aku nak buat tambang balik nanti.."

.. lalu orang itupun menjawab.."alah,setakat 50 sen aku x heran la,tader sape nak ambik duit kau tu".

lalu orang disebelah Amat pula yang terkejut kerana Amat bercakap di dalam sembahyang pon berkata...

" eh, korang nie..dalam sembahyang mana boleh bercakap"

.. selepas itu,ada seorang yang lain pula bersuara " yang kau bercakap tu aper "

.... sahlah..sembahyang mereka telah terbatal hanya kerana 50 sen.

MORALNYA : jangan bercakap dalam sembahyang..lupakan hal2 dunia bila mengadap Allah Yang Maha Esa..

n0te 1 : ini adalah utk hiburan di kala stress nak baca n0te MUET..xda kena ngena ngn yg id0p @p0wn yg sudah tiada..harap maklum...hehehehe
n0te 2 : kepada rakan bl0gger,sila tinggalkanlah sedikit ulasan atau k0men sebagai jejak agar saya dpat ziarah ke bl0g anda pula..(rasa lah jugak diri dihargai..hehe)

l0ve
shuha shuhi

5 comments:

Mia-Ina said...

baca jgn x baca nota muet tu....ish ish..

elhazman said...

Aik? Kata hari Jumaat, tp solat Zohor pula ea. Macam mana tu..huhu

Erm, turutannya, Azan pertama --> azan kedua --> Khutbah --> Iqamah --> Solat Jumaat.

Hmm..kena buat pembetulan nih.hehe.

Smpai 4 orang bercakap. Tapi tau cerita macam ni berlaku di tempat yang orangnya tiada ilmu atau jahil. Sebab itulah beribadat mesti ada ilmu..kan..

shUhashUhi said...

kak mia..hehe..nak baca,tp xbape paham lah plak...ngeeee3

elhazman..haaa,saja nak test org laki..prihatin x ngn jalan crita nieh..tima kasih atas pembetulan anda tu..t tgu adiah sampai umah yer..hehe
2lah pasal..bt0l lah,kena ada ilmu..pas2 ada ilmu tapi xb'amal p0wn xguna jugak kan..

adam said...

salam.... apabila khatib telah naik ke mimbar untuk khutbah jumaat, jangan lah kamu berkata-kata walaupun perkataan DIAM... maka sia-sialah jumaat kamu...

shUhashUhi said...

adam...wslm..bt0l3..huhu

Post a Comment

baby ucuk & me

baby ucuk & me
love each 0ther

:: my ucuk & me ::

Agak2 bila si shuhashuhi nie akan capai target berat badannya??

~~titipan CINTA sampai nanti sampai MATI~~'s Fan Box

CHUBBY GIRL'S BUFDAY